Wakker schudden uit spirituele slaap

De oude Cheng grijpt niet in om tegemoet te komen aan de verlangens van toehoorders om gebeurtenissen in stand te houden noch om de loop der gebeurtenissen te veranderen. Tradities hoeven niet bewaakt te worden en er is ook geen revolutie nodig, maar alleen wat nu, op dit ogenblik voor de hand ligt.

Kaalgeschoren koppen, als ik me op een ongebruikelijke manier tot jullie richt, dan gebeurt dat in de hoop dat jullie eindelijk de moed zullen opbrengen de Oorspronkelijke Geest rechtstreeks te zien, zonder op zoek te gaan met behulp van leringen en stellingen van grappenmakers die al eeuwen dood zijn of door steeds weer met malle oude kerels te praten zoals ik.

Ik heb geen methode, wat ik kan is jullie door elkaar schudden als een struik in de bergwind. Zo breek ik al jullie steunpunten aan stukken. En daar sta je dan, helemaal de kluts kwijt, met niets meer om je aan vast te klampen. Maar doordat ik al jullie zekerheden ontkracht, raak je in paniek en om jezelf dan weer gerust te stellen, zeggen jullie dat ik zondig tegen de traditie en tegen het goede fatsoen en dat ik een lelijke heiligschenner ben.

Dan kunnen jullie je toch nog wanhopig vastklampen aan de uiterlijke schijn en aan dingen die bedoeld zijn als hulpmiddel in plaats van ze te laten gaan zonder iets te willen achterhouden, zoals jullie teksten en beelden die als museumstuk bewaren, vereren en oppoetsen. Kaalgeschoren gladkoppen, door je aan futiliteiten vast te klampen, vergooien jullie je leven en de evidente tegenwoordigheid van de Oorspronkelijke Geest ontgaat je. Wat een mislukking!

Kaalkoppen, de Oorspronkelijke Geest verschijnt niet als je zogenaamd mediteert, niet als wakker bent, niet als je slaapt en ook niet in je droomloze slaap. De Oorspronkelijke Geest, het Bewuste Zijn, is niets en hangt op geen enkele manier af van dingen die veranderen of verdwijnen.

Als de Oorspronkelijke Geest echt het enige was wat jullie interesseerde, zouden jullie alles wat verandert en sterft op precies dezelfde manier zien als het voorbij trekken van een wolk aan de hemel. En het enige waar jullie aandacht naar toe gaat is dat wat niet verandert, dat wat niet sterft en niet geboren kan worden. Als je het eenmaal door hebt, zou niets ook maar een ogenblik in staat zijn je ervan te scheiden.

Jullie denken dat je op zoek bent naar de Oorspronkelijke Geest, maar in feite zoeken jullie naar een toestand van persoonlijke voldoening en naar bevrediging van kennis en aanzien. En daarom, arme kaalkoppen, zijn jullie totaal betoverd door alles wat verandert en sterft, in je en buiten je. Daarom gaan de woorden van de oude Cheng dwars door jullie heen zonder een spoor achter te laten, zoals vogels geen spoor nalaten in de lucht.

Kaalgeschoren schedels, alles wat jullie over de Oorspronkelijke Geest denken en zeggen, is alleen maar bla bla van jullie persoonlijke kleine geest. Aan wat de waarachtige natuur spontaan aanbiedt tonen jullie geen enkele respons, anders dan dat je het eerst geïnterpreteerd hebt volgens meningen van autoriteiten die je boven jezelf hebt geplaatst. Hoe kun je hopen, zolang je net zo kunstmatig blijft als de spelers in een poppentheater, ooit de Oorspronkelijke Geest in zijn spontaniteit te zien?

Ik heb het land in alle richtingen doorkruist. In de hoop iets te vinden bezocht ik mensen die zich inbeeldden dat ze verlicht waren, maar niets anders deden dan anderen naar het zelfde dwaalspoor te leiden dat ze zelf liepen. Door hen zag ik hoe ook ik mijzelf had omhuld met een vette modderkorst die nergens toe diende.

Zo werd alles mij duidelijk en vanaf dan verrichtte ik geen enkele handelingen meer – geen doen, geen laten – om Oorspronkelijke Geest te zien. Ik liet de Oorspronkelijke geest voor wat-ie was, niet meer, niet minder. Op een dag is alles in elkaar gestort in het Ontwaken.

Ik, oude Cheng, doe niemand na, ik belijd geen enkel geloof, ik volg geen enkele school en ben niemands volgeling. In mijn wezenlijke natuur weet ik niets, heb ik niets en ben ik niets, want daar bestaat geen oude Cheng. Wat ik jullie hier zeg, komt niet voort uit dingen die ik geleerd heb. En wat het dagelijkse betreft, daar vloeien de dingen waaraan ik deelneem vanzelf uit elkaar voort. Zelfs met de Oorspronkelijke Geest bemoei ik me niet meer, waarom zou ik.

Kaalgeschoren druktemakers, ik heb niets voor jullie verborgen gehouden en zal dat ook niet doen. Wat voor belang hebben jullie hier eigenlijk bij? Niets dan gekakel!

En de oude Cheng verliet het vertrek.

Terug naar inleiding

Deel II – Spiritueel materialisme